OFFICIELLT: Malmö värvar poängstark center



Nu står det klart att Malmö har värvat in en ny center. Victor Backman är det som får dra på sig Malmötröjan för första gången i sin karriär. − Vi tror att det finns ännu mer att få ur honom, säger Patrik Sylvegård, Malmös sportchef.

Under Backmans senaste säsong stod han för 42 poäng, i den schweiziska andraligan NLB, på endast 31 matcher. Centern fick även förtroende att ta steget upp i förstaligan nere i Schweiz, dock blev det endast två matcher och ett poäng.

Ta kliv hos Malmö

Backman var under en längre period sedd på som en stor talang i svensk ishockey, men han lyckades aldrig riktigt slå igenom på seniornivå. På senare år har den poängstarke centern fått ut lite mer av sitt spel och har under de senaste två säsongerna inte snittat på mindre än ett poäng per match. Malmö tror däremot att man kan få ut mer av honom på den svenska högstanivån.

– I unga år var Victor en stor talang, som dock hade något svårt att slå igenom på seniornivå. Under de senaste säsongerna har han vuxit, men vi tror att det finns ännu mer att få ur honom. Han är en skicklig skridskoåkare, har ett fint spelsinne och ett riktigt bra skott. Han är redo att ta nästa kliv hos oss och har potential att bli en stor positiv överraskning i SHL, säger Patrik Sylvegård till Malmös hemsida.

Den poängstarke Backman kommer in i laget med ett kontrakt som sträcker sig till säsongen 21/22. Vilket är mycket positivt för sportchefen Patrik Sylvegård som har mycket att göra inför nästa Sillyseason då det är 13 kontrakt som går ut 20/21.

Motiverad och tacksam

Backman kommer från ett par poängstarka säsonger i Schweiz. Vilket självklart är ett spår som han gärna fortsätter på.

– De säsongerna var riktigt bra. Trycket på en som importspelare är högt. Det gäller att man levererar och driver laget varje kväll. Det är också något som utvecklar mig både på och utanför isen och jag tycker att jag tagit kliv framåt och vuxit både som spelare, ledare och människa under de senaste åren, säger Victor Backman tillMalmös hemsida.

De förändringar som skett på Malmös ledarsida verkar också vara något som väckt extra mycket framtidstro hos Backman.

– Jag är väldigt motiverad att komma hit och tacksam över att få chansen här, en chans jag ska se till att ta. Klubben går en spännande framtid till mötes, inte minst med förändringen som skett på tränarsidan. Jag tror att det finns goda chanser för mig att bli en bättre hockeyspelare här och att vi alla tillsammans kunna göra något riktigt bra, berättar Backman på Malmös hemsida.

Eklöfs tankar

Jag tycker att detta är ett otroligt spännande nyförvärv. Jag antar att det är meningen att Backman ska ta över lite efter Jesper Jensen. Med det i åtanke tycker jag att man ska nöja sig om Backman får in fler poäng än vad Jensen fick under föregående säsong, vilket var 16.

Jag har inte sett Backman spela, men av det som jag har hört verkar det vara en spelare som skulle passat bra med en Carl Persson som är i form.

Mittförslag till kedja lyder:

Persson – Backman – Olofsson.

Kommentarer