Lauridsen: ”Positiva saker som vi kan bygga på”

 

Foto: Liam Eklöf

Efter kvällens förlust mot Leksand tog jag mig ett snack med lagkaptenen i Malmö. Trots förlust så väljer han att se det positiva. – Jag tycker att där är väldigt många positiva saker som vi kan bygga på, säger Oliver Lauridsen.

Malmö förlorade under kvällen sin SHL-premiär mot Leksand. Matchen slutade 3-5 till bortalaget då Dalalaget bekvämt kunde lägga in pucken i öppen målbur. Efter matchen tog jag mig ett snack med Malmös nya lagkapten för säsongen som under matchen bland annat noterades för fyra tacklingar och två blockerade skott.

Vad tycker du om matchen?

− Nej, det var absolut inte det resultatet som vi var ute efter. Jag tycker att vi har en riktigt, riktigt fin start på matchen. Som vi tyvärr inte riktigt lyckas att bygga vidare på. Istället går vi från första perioden med 1-3 i baken, och det är lite självförvållat, tycker jag. Det är saker som vi har pratat om, lite för enkla mål. Vi släpper ju för mycket, men jag tycker att där är väldigt många positiva saker som vi kan bygga på också, säger Lauridsen. 

Vad är det som ni behöver jobba med i defensiven, för att inte släppa in så pass många mål.

− Det är ju en blandning av att ligga lite mer rätt i banan, i egen zon. Och framförallt, det som är så bra de första tio till tolv minuter den första perioden är ju att vi får långa anfall. Att det är vi som äger pucken och energin. Om vi bara spelar fem till tio sekunder i anfallszon och sedan ska backchecka 60 meter och sen spela försvar när man är trött, så blir det mycket jobbigare och dem får mycket mer tid och plats. Så det handlar ju egentligen om att spela försvarsförspel på hela banan, och att få långa anfall, försöka byta från anfallszon, lägga pucken djupt i rätt läge. Det är inte bara från egen blå och hem som är defensiven för oss, förklarar Lauridsen.

Det är alltså väldigt mycket som behöver steppas upp?

− Jag tycker inte riktigt att det var det som jag sa. Jag tycker att kapaciteten finns där. Sen är det noggrannheten som måste upp. Jag tycker inte att det är särskilt mycket detaljer i vårt spel som inte sitter, berättar Lauridsen.

Ni hade 33% i ert boxplay, vad är det i ert boxplay som ni behöver förbättra?

− Nu står du och pratar om statistik på ett boxplay på en match och procenter. Efter en match av 52, en match där de hänger två på tre så är det klart att det inte är bra. Det ena målet går ju via bröstet och in. Det är sånt som händer, i powerplay. Jag tycker att vi både på träning och vissa andra matcher har vårt boxplay varit riktigt vasst, jag tror vi sätter det framåt, säger Lauridsen.

Det ser ut som att du försöker visa lite ”jävlaranamma” med ditt fysiska spel, är det något som du håller med om?

− Ja, det håller jag väl med om. Det är min arbetsuppgift och mitt jobb där ute. Det är lite där som jag ska visa vägen, att skapa ytor och plats åt mina lagkompisar och det försöker jag göra varje dag, säger Lauridsen.

Både i andra och tredje perioden känns det som om att du försöker lyfta laget genom att visa lite vinnarvilja genom ditt fysiska spel?

− Man kan ju inte åka runt och jaga och sånt. Sen är det klart att det finns lägen i matcher där det passar bättre än andra. Där du liksom kanske kan skapa lite energi med arbetsinsats, fysiskt spel eller igen – skapa lite mer tid och plats. Åt att liksom komma mer rätt i banan och få mer långa anfall, och det försöker jag bidra med i varje byte, berättar Lauridsen.

Intervjun (TV)

Kommentarer