Sylvegård: ”Vi känner varandra bra så han backar”

 

Foto: Liam Eklöf

Under torsdagskvällen spelade Malmö mot Örebro på hemmais, ett möte som avgjordes i specialteams där hemmalaget drog det längsta strået. I mötet utspelades sig där också en match mellan två spelare, Sylvegård mot Warg. – Vi känner varandra bra så han backar, säger Emil Sylvegård med ett leende på läpparna.

”Matchen i matchen” började efter att Emil hade gett sig efter ett par Örebrospelare. Efter det bytet sökte de båda spelarna varandra under matchens gång och delade säkert ut ett eller annat tjuvknep mot varandra.

Intervjun

Hur är känslan efter matchen?

Jäkligt skönt, viktig vinst. Örebro kommer hit här obesegrade och vi visar i stort sett vilket lag vi ska vara, spelar nästan 60 minuter. Vi gör det bra, vinner rättförtjänt, analyserar Sylvegård.

Jag tycker att det är en riktig krigarvinst, det ser verkligen ut som att alla går all-in i dag, vad säger du?

Jag tycker att vi köper det vi ska göra, vårt spelsystem och gör det till fullo. Om alla köper in det och vi gör det vi ska, maler byte efter byte så är man alltid med i matcherna. Och i dag gör vi väl två mål i powerplay tror jag att det är, och släpper in ett i powerplay, så det är specialteams som avgör lite i dag, berättar Sylvegård.

Jag tyckte själv att powerplayspelet såg bra ut från er sida, det tycker du själv också antar jag?

Ja, men det är klart att det finns alltid små detaljer som man kan förbättra och göra annorlunda. Men överlag tycker jag att både PP (PowerPlay) och boxplay gör ett bra jobb. Jag tycker också att fem-mot-fem är bra. Vi har många bra saker att ta vidare, fortsätter Sylvegård.

Du och Stefan Warg såg ut att vara irriterade på varande ute på isen, vad handlade det om?

Nej, men han står väl upp för sina killar, jag var väl på ett par stycken. Sen så kom Warg och ska tuffa sig, men vi känner varandra bra så han backar, säger Sylvegård med ett stort leende.

Malmö tog in mer publik i dag, bland annat via Percys restaurang. Är det något som har stor betydelse för er, blir ju lite mer tryck när ni gör mål?

Men det är ju klart att man vill att ska de vara som vanligt och få in så mycket publik som möjligt. Men det är väl skönt att vi kan hitta lösningar och ta in publik så mycket som är tillåtet. Det är skönt att det blir lite stämning för att då taggar man till och får en bra känsla, förklarar Sylvegård.

Oscar Alsenfelt utgick efter första perioden, hann du se honom?

Nej, jag har ingen aning. Det får läkarna och coacherna avgöra vad som hände eller hur det är med honom. Jag försökte sköta mitt på isen och försökte göra det. Sen får de sköta sitt jobb, säger Emil Sylvegård till Eklöfs Hockeyblogg.

Intervjun (TV)


Kommentarer