KLART: Malmö förstärker forwardsuppsättningen ytterligare

Foto: Arkiv

Malmö väljer att förstärka truppen inför slutspurten på säsongen. Under lördagen valde de att gå ut med nyheten om att man värvat ytterligare en ny nordamerikansk forward, Matt Puempel.

27-åringen blev draftad 2011 av Ottawa Senators i första rundan som det 24:e draftvalet överlag. Efter att ha blivit draftad av Ottawa blev han sedan bytt till New York Rangers och därefter landade han i Detroit som blev hans sista destination innan han blev kontraktslös efter säsongen 19/20.

Statistik

Under hans sejour i nordamerikansk hockey stod han för 87 NHL-matcher och fick där med sig 16 (11+5) poäng, samtidigt spelade han också 340 matcher i AHL och gjorde 257 (124+133) poäng. Under han bästa säsong i AHL gjorde han 54 (22+32) poäng på 57 matcher och fyra (1+3) poäng på fem slutspelsmatcher.

Förväntansfull och tacksam

Under den föregående säsongen stod forwarden 39 (17+22) poäng på 49 matcher, en av nyförvärvets sämsta säsonger.

– Jag är förväntansfull och ser verkligen fram emot att komma till Malmö. Dessutom är jag tacksam över att få den här chansen, berättar Puempel på Malmös hemsida.

Säsongen 19/20 spenderade han med sin dåvarande och nytillblivna lagkamrat Joseph Veleno. Under samma säsong som Peumpel gjorde 39 (17+22) poäng på 49 matcher gjorde Joseph Veleno enbart 23 (11+12) poäng på 54 matcher spelade.

– Jag vill hjälpa laget i jakten på en slutspelsplats och göra mitt för att vi ska kunna vinna fler matcher. Jag ser mig själv som en spelare som gör det tränarna ber mig om och förhoppningsvis kan jag bidra med en del offensivt, säger Puempel till Malmös hemsida.

Behöver ej töja på budgeten

Malmös sportchef meddelar också det positiva beskedet att man inte behöver töja på sin budget för att man nu tar in forwarden Matt Puempel. Sportchefen Sylvegård menar samtidigt att det är en bra förstärkning som kommer att bidra mycket.

– Vi är glada över att Matt förstärker och vi tror att han kommer bidra med mycket för oss. Den här överenskommelsen är också väldigt fördelaktig för oss och ryms inom vår ursprungliga budget, där vi även fått tillskott i form av våra soffbiljetter och fansinsamlingar. Dessutom täcker det här upp för eventuella skador och sjukdomar under våren, säger sportchef Patrik Sylvegård.

Kommentarer