Marmenlind inför säsongspremiären: "Vi ska upp och tampas om platserna"

Foto: Arkiv

Under lördagskvällen spelar Malmö sin första SHL-match för säsongen 21/22. Under försäsongen har han varit en av de mest tongivande och omtalade personerna i Malmös trupp. Själv tycker han att försäsongen har gått bra. – Vi har ju vunnit alla matcher förutom en, så man kan inte klaga rent resultatmässigt, säger Daniel Marmenlind om försäsongen till Eklöfs Hockeyblogg.

I SHL-premiären ställs man mot Leksand på bortais i Tegera Arena. Inför säsongspremiären talade jag med Malmös nya målvakt, Daniel Marmenlind. Vi pratade bland annat om försäsongen, hans skada och säsongspremiären.

Försäsongen

Malmö förlorade endast en av de försäsongsmatcher som man spelade och slutade som femma i Skoda Trophy. Trots förlusten i försäsongsturneringen stod man som vinnare i de allra flesta matcherna.

– Vi har ju vunnit alla matcher förutom en så man kan inte klaga rent resultatmässigt. Men jag tycker att jag personligen kom in i det bra, kommenterar Marmenlind.

Den första matchen på försäsongen var dock inte nyförvärvet särskilt nöjd med – men han verkade ta det för vad det är, en ”komma-igång-match”.

– Första matchen var en sådan klassisk förstamatch – man försökte hitta rätt och sådär. Sedan dess tycker jag faktiskt att det har känts bra och hittade mitt spel ganska tidigt, fortsätter han.

Styrkor och svagheter i sitt målvaktspel

Att precisera en styrka i målvaktsspelet var en enkel match för Marmenlind, men svårare var det att hitta en speciell svaghet – istället meddelar han att han vill förbättra samtliga delar i sitt målvaktsspel.

– Jag skulle väl vilja säga att min skridskoåkning, som målvakt, och stående förflyttningar är väl något som jag tycker att jag är duktig på.

– Ja, sen svagheter… Jag säger alltid att jag vill förbättra det mesta, skrattar han fram.

Skadan

Under Skoda Trophy på försäsongen ådrog Marmenlind sig en skada som gjorde att han uteblev från spel i två matcher. Inför SHL-premiären ser det bättre ut och menen är i princip borta.

Hur känns skadan, är du helt återställd?

– I princip, det är hanterbart i alla fall och något som jag kan spela med. Så det är ingen fara, klargör Marmenlind.


Foto: Arkiv

SHL-debut, eller?

Målvakten har tidigare spelat en SHL-match, men det var ett inhopp som junior i Örebrotröjan. Istället väljer Marmenlind att se på kvällens match som hans SHL-debut.

– Jag väljer att se det så, säger han.

– Det känns bra, det ska bli kul att få sätta igång och göra det på den här nivån, fortsätter han.   

Tron på säsongen

Den förra säsongen var speciell och bjöd Malmö på spelavbrott, covid och en väldigt dålig inledning. Till den kommande säsongen hoppas Marmenlind att man kan vända skutan och åter bli ett vinnande lag.

– Jag tror att det kommer bli en bra säsong, vi har ett bra lag och vi har spelat bra hittills. Det är ju svårt att säga såhär tidigt. Nu när vi får publik igen så kommer det ju bli lite speciellt, säger Marmenlind.

– Vi ska upp och tampas om platserna, det är ju där man vill vara. Det är absolut ambitionen. Något annat än det är absolut inte målet, fortsätter han.

Säsongspremiären

Målvaktsförvärvet ser fram emot att få spela om poängen igen och tror att det kommer bli en spännande tillställning.

Foto: Arkiv
– Det kommer nog bli en ganska jämn match. Det är ju säsongspremiär så båda lagen kommer nog gå rätt starkt ut, det kanske inte alltid kommer se helt perfekt ut där ute. Jag tror att alla kommer visa mycket hjärta och spela ut, kommenterar han.

Vem blir Malmös första målskytt?

– Jag får väl säga Marcus Sylvegård.

Favorit rätt?

– Tacos, utbrister Marmenlind längtansfullt.


Kommentarer