Sylvegård inför kvällens derby: "Revanschsugen"

Foto: Arkiv

Ikväll är det skånederby då Malmö ställs mot Rögle från norr i ett nytt hett derby. Inför kvällens match tog jag ett snack med hemmalagets publikfavorit, Emil Sylvegård, som bland annat riktade kritik mot beslut av domare.  

Under säsongens 20 matcher har den assisterande lagkaptenen spelat samtliga matcher och där stått för åtta poäng varav tre av poängen var mål och fem av dem var assister. Sylvegård är också den spelaren som leder utvisningsligan med 43 utvisningsminuter.

Dagens skånederby

Skånederby ikväll, hur känner du inför det, Emil?

       Det ska bli kul, jag är lite revanschsugen efter senast, säger Sylvegård.

Förra matchen mot Rögle gick helt okej, eller kanske till och med bra? Vad tycker du?

       Förra derbyt förlorade vi ju, så det gick kanske inte så bra, berättar Sylvegård.

       Men trots att vi förlorade så spelade vi ändå ganska bra stora delar av matchen.

Ni förlorade, som sagt, förra matchen. Hur ska ni göra för att vända ett bra spel och en förlust till en vinst?

       Vi måste spela på våra styrkor. Jag tycker vi har bra fart och bättre lag än på länge, vi måste liksom bara få det till att fungera.

Foto: Akriv

Säsongen

Hur tycker du att säsongen har sett ut hittills?

       Det har väl gått upp och ner. Men för det mesta tycker jag väl ändå att vi har spelat bra men att vi varit sjukt ineffektiva, säger Sylvegård.

Du gjorde målrekord med 17 mål förra säsongen och även poängrekord, om du ska nå dit i år krävs det att du kommer igång.

       Ja, så är det. Samtidigt tror jag inte att far värvade hit mig för att jag skulle göra 17 mål och 30 poäng varje säsong utan jag tror att han värvade mig för mitt hårda jobb och att jag stämplar in varje kväll. Samtidigt kom jag igång sent förra säsongen också, så jag är helt övertygad om att det kommer att komma.

Du har också lyckats dra på dig ett par utvisningsminuter – även utöver matchstraffet i senaste skånederbyt. Hur kommer det sig?

       Ja, förutom matchstraffet har det blivit ett par utvisningar, ett par som varit rätt billiga också. Den utvisningen jag fick i Frölunda exempelvis när jag tacklade Lasch är ju extremt billig, det är precis som om att domarna tror att Lasch är fridlyst. Men så är det väl när man försöker spela på gränsen – då får man ett par utvisningar mot sig också.

Bilder från CMore

Favoritmat

Din favoritmat?

       Min favoriträtt är lite beroende på årstid, men blomkålsstuvning med bacon och fläskpannkaka är riktigt gott, kanske inte så klassiskt. Men annars fungerar alltid en hamburgare också.

Supporterfråga

Hej Emil, hur känns det att alltid få eskort av domarna till båset?

       Jag börjar faktiskt störa mig ordentligt på det nu för det är ju liksom varje match som dem liksom letar upp mig och följer efter mig så fort det råkar bli lite gruff. Så nej, det börjar bli lite jobbigt faktiskt.

Kommentarer