Persson om sista matcherna: "Viktigt för föreningen"

Foto: Arkiv

Inför kvällens match mot Leksand och efter söndagens förlust mot Oskarshamn tog jag ett snack med Malmöforwarden Carl Persson där vi bland annat pratade om hans poängstarka säsong, matchen mot Oskarshamn, den kommande veckan och vilken hans favoritmaträtt är.

Under säsongen 21/22 har Carl Persson stått för 17 poäng på 32 matcher vilket renderar i ett poängsnitt på 0,53 i jämförelse med hans tidigare bästa säsong, 20/21, där poängsnittet var 0,46. I år har forwarden stått för 8 mål och nio assister – och inte minst ett hattrick mot Timrå.

Intervju

Under söndagseftermiddagen spelade Malmö mot Oskarshamn där man förlorade med 3-1.

Tankar om matchen mot Oskarshamn?

– Vi har övertaget i matchen, men vi är inte tillräckligt vassa framför mål. Vi är inte riktigt framför deras målvakt, vi gör det jobbigt (han menar antagligen tvärtom) för deras målvakt. Jag tycker att vi skjuter många alibiskott. Sen släppte vi tyvärr till för enkla mål, ännu en gång, säger Persson.


Är det skotteffektiviteten som är huvudproblemet?

– Ja, men lite kyla också. Man behöver kanske inte dum-skjuta. Det är klart att man ska skjuta mycket, men ibland kanske man lägger den där det inte är mycket trafik och då är det enkelt för deras målvakt, berättar forwarden.


Det skiljer sig mycket i skotteffektiviteten, match för match, mot Timrå hade ni en skotteffektivitet på 16% och mot Timrå 2%. Det är en liksom en extrem skillnad.

– Ja, det är det verkligen. Mot Timrå var det lite tvärt om, då var vi som Oskarshamn var igår. Jag vet inte riktigt varför det blev som det blev igår. Jag tycker ändå att vi kom ut starkt i första och om vi fått in något mål i powerplay hade matchen förmodligen sett annorlunda ut. Nu blev det istället att de gjorde både ettan och tvåan, samtidigt som det blev lite psykologiskt när de gjorde trean direkt efter att vi gjort ettan, menar Persson.

– Jag skulle gärna vilja se att vi var lite mer kaxiga imorgon, och hädan efter. Att vi går hårdare på mål och gör det jobbigt för motståndarna, fortsatte Persson.

 

Som tidigare förklarats är Carl Persson på väg mot sin poängbästa säsong, tidigare bästa var 20 (8+12) poäng på 42 matcher och nu är han på stigen till 27/28 poäng.

Du är på väg mot din poängbästa säsong, det måste vara kul!

– Ja det är skönt för egen skull. Denna säsongen tycker vi att jag har haft många bra prestationer, även som jag inte fått utdelning för. Nu i december månad var det ju den bästa månaden hittills. Nej, det var skönt för självförtroendet och min egen del. Nu ska jag bara försöka bibehålla detta ”flowet”.


När känner du att du är som bäst?

– Det är när jag använder min fart och frenesi. När jag tar mig till lägen där jag kan använda mina skott och använda min storlek när det gäller den offensiva biten.


Om vi blickar framåt, en viktiga vecka med tre matcher, förlorar ni alla förloras antagligen avståndet till Timrå medan om ni vinner har ni chansen till en slutspelsplacering.

– Jag skulle vilja påstå att de kommande 20 matcherna är mycket viktiga – inte bara för laget utan för föreningen också. Vi har satt upp ett par moduler som vi går efter, där vi analyserar efter varje match och satsar på att vinna varje match.

– Det är ju som du säger, det är väldigt viktiga matcher men vi får ta en match i taget.


Vad är gruppens nuvarande mål?

– Vi ska följa modulerna och ta match för match, självklart siktar vi på slutspel. Ta en match i taget och vinna nästa match.


Foto: Arkiv


Under veckan ställs Malmö mot Leksand, Örebro och Färjestad. I samma följd.

Vad är det svåraste med att möta;

Leksand?

– Vasst powerplay. De har bra spelare i deras första powerplay. Man ska helst inte ge dem tid, för då kan de göra saker.

Örebro?

– Har väl ett ganska bra kontringslag och går mycket på chans. Har ju någon forward som brukar gå på rullning hela tiden och vill gå på kontringar hela tiden.

Färjestad?

– De har ett bra lag på pappret och har kommit igång nu på slutet, de är i en positiv trend.

 

Under måndagskvällen framkom det information i Kvällsposten, avslöjat av Johan Svensson, att Malmötränaren Joakim Fagervall fått sparken. Detta blev även senare bekräftat av Malmö på deras hemsida.

Det har framkommit uppgifter från expressen att er tränare, Joakim Fagervall, ska lämna Malmö, har du någon kommentar?

– Om detta är sant är det mycket tråkigt. Jag har alltid upplevt att han vill ta oss till nästa nivå, kommenterade Persson.

Favoriträtt?

– Det finns mycket gott att välja på men tryffelpasta är väl det bästa just nu.

 


Denna intervju gjordes 17/1-2022.

Kommentarer