SILLY SEASON: Nygammal tränare återvänder till Malmö

Foto: Arkiv

Nu är det officiellt att den förre Oskarshamnstränaren Mathias Tjärnqvist återvänder till klubben. – Jag är väldigt glad över att vara tillbaka i klubben igen, jag trivdes fantastiskt bra här senast, både som spelare och i min ledarroll, säger tränaren bland annat.

Tjärnqvist har en tidigare spelarkarriär i klubben som han nu återvänder till. Som spelare representerade han Malmö sammanlagt 117 matcher där 66 matcher spelades i SHL, varav 12 var i slutspelssammanhang. De överblivna 51 matcherna spelades i hockeyallsvenskan där 12 av matcherna spelades i kvalsammanhang.

Som aktiv spelare i Malmötröjan gjorde Mathias Tjärnqvist sammanlagt 35 (18+17) poäng varav 19 (13+6) gjordes i hockeyallsvenskan. Utöver Malmösejourerna har den förre forwarden också spelat 173 NHL matcher och gjorde där 32 (13+19) poäng.

Återvänder som forwardstränare

Nu står det då alltså klart att Malmö plockar in honom vid sidan om Petri Liimatainen och Tomas Kollar som forwardstränare. Tjärnqvist har även tidigare varit forwardstränare i klubben och kommer närmst från en sejour som forwardscoach i Oskarshamn.

– Jag är väldigt glad över att vara tillbaka i klubben igen, jag trivdes fantastiskt bra här senast, både som spelare och i min ledarroll. Jag vet att det finns en stor potential i det laget som redan är på plats och det ska vi se till att få ut på isen också. Jag ser med spänning fram emot att få jobba tight tillsammans med både Tomas, Petri och Cristopher Nihlstorp samt hela vårt Performance Team, berättar Mathias Tjärnqvist på Malmös hemsida.

Byggt stor erfarenhet de två senaste säsongerna

Tjärnqvist har varit en ledande pusselbit i Oskarshamns verksamhet de senaste två säsongerna där han agerat assisterande tränare till den före detta backtränaren i Malmö, Martin Filander. Framöver kommer han spendera de kommande tre säsongerna i Malmöbåset.

– Mathias har gjort ett jättebra jobb under två säsonger i Oskarshamn och fått stor erfarenhet, inte minst från slutspelsäventyret under den här säsongen. Precis som Petri Liimatainen har han också en historik i klubben och känner den väl. Även Mathias har en väldigt framgångsrik spelarkarriär där han blivit mästare i Sverige, vunnit medaljer med Tre Kronor och tagit chansen på den största scenen i NHL. Nu känns det väldigt roligt att få välkomna honom tillbaka till Malmö Redhawks och vi känner att vi har satt samman en stark tränarstab till den kommande säsongen, säger Malmös General Manager, Patrik Sylvegård, om värvningen av Mathias Tjärnqvist på Malmös hemsida.

Kommentarer