SILLY SEASON: Stjärncentern förlänger Malmö

Foto: Arkiv

Under gårdagen blev det klar att stjärncentern och den före detta lagkaptenen Fredrik Händemark skriver på för en fortsättning i Malmötröjan. – Just nu drämmer jag om att få vinna med här laget och kommer göra allt jag kan för att den drömmen ska bli verklighet, säger Händemark bland annat.

Händemark har numer en lång historik i Malmö. Centerns första match i Malmötröjan gjordes under säsongen 15/16 där han spelade på lånad tid av Pantern. Nu har det sammanlagt blivit 316 matcher varav 28 slutspelsmatcher. På hans 316 har det blivit 177 (61+116) poäng varav 17 (4+13) gjorda i slutspelsmatcher. Förutsatt att Händemark spelar 52 matcher de kommande tre säsongerna skulle han landa på sammanlagt 472 matcher vilket skulle placerat honom endast åtta matcher efter klubblegendaren Juha Rihijärvi som spelat 480 matcher (förutsatt att läget står sig).

En svensk toppcenter

Fredrik Händemark beskrivs som en toppcenter i svensk ishockey och att Malmö har ambitionen att över tid bygga laget runt honom.

– I Fredrik har vi en svensk toppcenter som vi kommer kunna bygga på över tid och vi är naturligtvis glada över att han kommer vara en Malmöspelare även framöver. Vi vet vad han kan ge till vårt lag både på och utanför isen och med honom på plats så har vi en riktigt stark ryggrad i vår centersida, säger Malmös general manager, Patrik Sylvegård på Malmös hemsida.

Malmö basunerar ut förlängningen på sociala medier. Video hämtad från Malmö Redhawks twitterkonto.

Drömmen om att få vinna

Inför det nyskrivna kontraktet yttrar centern själv en stark vilja om att få vinna med Malmö samtidigt som han ser en stor potential i klubben.

– Det känns väldigt bra för mig, att förlänga mitt kontrakt här. Som jag sagt tidigare så brinner jag för den här klubben och jag vet att vi har potentialen att ta stora kliv framåt under den kommande säsongen. Just nu drömmer jag om att få vinna med här laget och jag kommer göra allt jag kan för att den drömmen ska bli verklighet, kommenterar Händemark på Malmös hemsida.

Kommentarer