SILLY SEASON: Malmö värvar NHL-meriterad forward

Foto: Arkiv

Under måndagsförmiddagen stod det klart att Malmö gjort klart med den unga NHL-meriterade finländaren Kristian Vesalainen. – Jag har haft väldigt bra samtal med Björn Liljander och Tomas Kollar och fått både en bra bild av klubben och vilken målbild som finns samt hur de ser på mig och den roll de tänkt att jag ska ta till den kommande säsongen, säger forwarden bland annat.

Redan som 16-åring blev Vesalainen målskytt i SHL, då i Frölundadressen. Men efter 51 matcher, varav 6 i slutspelssammanhang, för Göteborgslaget där han stod för 8 (2+6) poäng blev det åter spel i moderlandet, Finland.

I finska Liiga fick finländaren dock mer poängutdelning där han stod för 76 matcher varav 18 i slutspel blev det 52 (23+21) poäng där 8 (4+4) gjordes i slutspel. Sedan dess har det dock varit spel i Nordamerika där han stått 74 matcher i NHL varav 4 i jakten på en Stanley Cup pokal. På sina 74 matcher i världens bästa hockeyliga stod 22-åringen för fem poäng, två mål och tre assist. Under sin sejour i Amerika har han dock också spelat i AHL där har stått för 54 (20+34) poäng på 107 matcher.

Under turen i NHL blev forwarden dock också utlånad till finska klubbar som finska Jokerit i Ryska KHL och HPK i Liiga. I Liiga sejour år 20/21 stod han för 8 (4+4) poäng på 10 matcher och säsongen 18/19 gjorde han 37 matcher i KHL där han stod för 17 (7+11) poäng.

Nedan visas Malmös annonseringsvideo. Hämtad från Malmös Twitter konto.

Vesalainen som spelare

Malmös nytillsatte sportchef, Björn Liljander, tidigare i Frölunda, hade Vesalainen som junior i Frölunda och har sedan dess hållit ett öga på honom och räknar med honom som ett friskt tillskott i Malmös ansträngningar att lyfta i tabellen.

– Kristian är en spelare jag följt i många år och jag hade förmånen att jobba med honom väldigt tidigt i hans karriär. Efter några säsonger i Nordamerika med NHL-hockey väljer han nu att komma tillbaka till Europa för att utvecklas till den spelare som han kan bli. Han besitter väldigt fina attribut, inte minst i sin skridskoåkning och sitt skott. Vi tror väldigt mycket på honom och är glada över att han vill vara med på den resa som vi vill göra här, säger Björn Liljander på Malmös hemsida.

Ser fram emot att få chansen i Malmö

Forwarden delar målbild med Malmös sportsliga ledning samtidigt som har ser fram emot att bidra på isen, både fram och bak.

– Jag har haft väldigt bra samtal med Björn Liljander och Tomas Kollar och fått både en bra bild av klubben och vilken målbild som finns samt hur de ser på mig och den roll de tänkt att jag ska ta till den kommande säsongen. Jag har en riktigt bra känsla och ser verkligen fram emot att komma till Malmö. Jag vill vara en forward som tar ansvar både offensivt och defensivt. Jag tycker att jag är en skicklig spelare och ska försöka nyttja mitt skott och min skridskoåkning samtidigt som jag jobbar hårt över hela banan för att hjälpa laget att vinna matcher, kommenterar Kristian Vesalainen på Malmös hemsida.  

Kommentarer