SILLY SEASON: Malmö värvar ung poängspruta

Foto: Arkiv

Till forwardsuppsättningen tog man inför säsongen 22/23 in Lukas Wernblom – en framstående poängplockare i Moras Hockeyallsvenska uppställning under föregående säsong. –  I Lukas får vi in en ung och lovande spelare som visat prov på att han är en toppspelare i HockeyAllsvenskan, där han varit en producerande forward under sin tid i Mora, säger Malmös sportchef Björn Liljander på Malmös hemsida.

21-åringens senaste två a-lagsäsonger har spenderats i Mora i Hockeyallsvenskan där han spelade han 111 matcher varav 12 i slutspelssammanhang. Under säsongerna plockade han hem 92 (41+51) poäng varav fem (4+1) poäng gjordes i slutspelssammanhang.

Spelskicklig ung talang

I Wernblom ser Malmö en ung och mycket spelskicklig talang som kan komma att tillföra en del till den kommande säsongen. Liljander berättar också att han haft med forwarden att göra tidigare.

– I Lukas får vi in en ung och lovande spelare som visat prov på att han är en toppspelare i HockeyAllsvenskan, där han varit en producerande forward under sin tid i Mora. Jag har haft möjligheten att följa honom länge och jag känner också honom väl efter att ha haft honom som spelare under min tid i U18-landslaget, kommenterar Liljander på Malmös hemsida.

Trots ung och oerfaren ser man att Wernblom har stor potential i Malmö och SHL.

– Han är en spelskicklig forward som även besitter en hög tävlingsnivå och en tjurighet som vi är förtjusta i. Det är kul att han vill komma till oss för att fortsätta sin utveckling i vår miljö och på så sätt kunna växa in i SHL-kostymen, fortsatte Liljander.

Vill ta nästa kliv i karriären med Malmö

Trots offensivt skicklig ligger fokuset hos Wernblom på jobbet och arbetsinsatsen.

– Det ska bli väldigt kul att komma till Malmö. Jag har fått en riktigt bra bild av klubben och ser fram emot att få komma ner och köra igång med grabbarna nu innan det väntar individuell träning i sommar. Det här är väldigt inspirerande och jag har siktet inställt på att ta nästa steg i min karriär, säger Wernblom och fortsätter;

– Som spelare ger jag alltid 100%, oavsett om det är träning eller match. Jag gillar att ha puck, att vara delaktig i spelet och jag skulle säga att mina största styrkor ligger i offensiven, men jag sätter alltid det hårda jobbet i främsta rummet och prio ett är att alltid göra vad som krävs för att hjälpa laget att vinna, avslutar 21-åringen.

Kommentarer