Händemark inför derbyt: "Bara vi vinner så skiter jag i resultatet"

Foto: Arkiv

Dagen är kommen då första skånederbyt för säsongen spelas när Malmö ställs mot Rögle i Catena Arena. Inför kvällens match tog jag mig ett snack med Malmös Fredrik Händemark som är inställd på vinst. – Bara vi vinner så skiter jag i resultatet, säger Händemark bland annat.

Efter tre spelade matcher har nu Fredrik Händemark stått för en genomsnittlig istid på 18:23 minuter, sex skott på mål, tre tacklingar, fyra blockerade skott och två (0+2) poäng.

Intervjun

Hur känns säsongsinledningen?

Jo, men det känns bra. Vi har en bra känsla i gruppen samtidigt som vi fått med oss en hel del poäng. En bra start, säger Händemark.

Du har spelat i en forwardskedja bestående av Vesalainen och Sylvegård, hur tycker du att det har funkat?

Vi har blivit bättre och bättre för varje match. Första matchen var ju Vesalainen skadad, så egentligen har vi bara gjort två hela matcher. Insatsen var helt okej mot HV och ett stort steg fram mot Frölunda. Det känns bättre och bättre, berättar Händemark.

Du nämner att det var ett ”stort steg fram mot Frölunda”, vad gjorde ni för att uppnå den högre nivån i spelet? Gjorde ni något annorlunda?

Varje match lever ju sitt egna lilla liv, men just den matchen tyckte jag att vi var intensivare och vi kunde använda vår storlek på ett bättre sätt, vi var jobbiga att möta, vann mycket andrapuckar i anfallszon och kunde få mycket tid där nere. Jag tycker att vi jobbade hårdare, var mer intensiva och använde det som vi är bra på.

Händemarks assisterar Emil Sylvegård i föregående match mot Frölunda. Bilder från SHL:s twitterkonto.

Skulle du kunna säga ett par egenskaper hos dina kedjekamrater som gör just din forwardskedja till den kompletta kedjan?

Vesalainen är ju för sin storlek otroligt skicklig på att hantera pucken han har också en bra kontroll på allting när han har pucken. Han förflyttar också kroppen på ett bra sätt, trots att han är stor. Han har också ett ruggigt handledsskott, som vi kanske inte riktigt har sett än, men som jag har sett på träningar och det smäller bra. Jag och Emil ska försöka utnyttja, försöka spela fram Kristian så att han får smälla dit nån puck.

Foto: Arkiv    Kristian Vesalainen

När det kommer till Emil så är han ju en stor och stark powerforward med näsa för mål. Även han har en bra fart för sin storlek och är jämt i motståndarens ansikte. Han tar pucken rakt till mål, spelar enkelt men effektivt och har startat säsongen bra med tre mål på tre matcher.

Foto: Arkiv    Emil Sylvegård

Du själv då? Vad tillför du till kedjan?

Jag är ju centern i kedjan, jag försöker hålla ihop linen och länken mellan backarna och forwardsen. Om de är framme och kör och ligger på i en forecheck så försöker jag täcka upp lite, jag försöker vara den smarta i linen. Bidra i de luckorna där det behövs samtidigt som jag försöker använda min skicklighet också för att försöka göra mål och poäng, men framförallt göra dem bättre.

Händemarks första poäng för säsongen då han assisterade Emil Sylvegård under föregåendematch mot Frölunda. Bilder från SHL:s twitterkonot.

Jag tycker mig kunna skymta, med en lekmans ögon, en stor förändring i sättet som ni tar er in i den offensiva zonen. Föregående säsong kanske man kunde förklara ingångarna med att antingen dumpa pucken eller föra in pucken längs med sargen, i år tycker jag mig kunna se mer kreativa lösningar. Är detta något som ni har tränat extra på?

Ja, det finns ju statistik på allt. Statistiken från förra året i ingångarna förra året var inte bra. Det är helt klart något som vi har pratat om, tränat på och tittat på video om vad som kan bli bättre. Gör man en bra kreativ ingång med lite överlämningar och framförallt ett driv på mål så kan man skapa många målchanser från det. Jag tycker framförallt att det är viktigt att när man vinner pucken i egen zon att man vågar ta mitten i mittzonen. Pucken ska alltid vara i mitten eftersom att man har mest alternativ om man ska spela ut den på kanten, ta in den själv eller göra en överlämning.

Hamnar pucken mycket på kanterna är det lätt för deras backar att plocka bort det och då blir det ofta en dump. Vi försöker liksom hålla pucken centralt i banan hela tiden då det finns fler möjligheter att vara kreativa. Det har sett bättre ut hittills, det är dock tidigt på säsongen.

Foto: Arkiv    Bild på laget under sommarträning

Ikväll är det en av de roligare matcherna för säsongen i alla fall för supportrar, ett skånederby, hur är dina känslor inför mötet?

Jag har en bra känsla, Rögle har ju varit bra i många år nu. Nu är det tidigt på säsongen men det känns som att vi är närmre varandra nu än på många säsonger. Man säger ju alltid att derbyn lever sina egna liv. Vi ska åka upp där och ge dem en rejäl fight.

Som supportrar känns en bubblande känsla genom hela kroppen redan från början av veckan. Ser ni, som spelare, också lika mycket fram mot de är matcherna som supportrarna?

Jo, men så är det ju. Man har ju några lag som, i alla fall jag, ser fram emot lite extra att möta. Man vet när de kommer i kalendern, alla derbyn är ju sådana. Sen finns det några andra lag också. Det är klart att man går och väntar på en sån här match när man fått vänta ända sedan i lördags och har match på torsdagen. Det är lite lång väntan, men det är klart att man ser fram emot en sån match. Förhoppningsvis är det slutsålt och ett riktigt bra tryck, det är alltid kul att spela då.

Vilka av dessa Röglespelarna vill du helst ha en duell med?

Ja har inte riktigt någon i Rögle som jag har en duell med. Men får jag nån chans så vill jag köra över min gamla lagkamrat, Daniel Zaar, lite extra.

Viktigaste frågan, vad slutar matchen?

Bara vi vinner så skiter jag i resultatet. Det brukar bli höga siffror. Bara vi vinner matchen så får det sluta hur som helst, avslutar Händemark.

Kommentarer