Sylvegård inför Växjö borta: "Brukar spela bra mot Växjö"

Foto: Arkiv

De senaste matcherna har inte gått särskilt bra – minst sagt. I förstakedjan hittar vi Marcus Sylvegård som jag tog ett snack med om förlustsviten och matchen imorgon. – Brukar spela bra mot Växjö, säger forwarden bland annat.

Hittills under säsongen har Sylvegård stått för sex (2+4) poäng på sina nio spelade matcher och i nuvarande takt är han på väg mot personbästa 35 (12+23) poäng förutsatt att han fortsätter med poängskörden i ytterligare 43 matcher. 23-åringens genomsnittliga istid ligger på runt 16 minuter samtidigt som han har gjort 7 tacklingar.

Intervjun

De senaste matcherna har varit ganska dåliga. Vad har inte stämt dessa matcher?

– Det är svårt att säga, tycker inte att vi spelat på våra grunder som vi gjorde i de tidigare matcherna. Vi har inte heller jobbat riktigt lika hårt som vi gjorde i början, det är det som är den stora skillnaden, säger Sylvegård.

Ni spelade ganska bra mot Luleå, sen har det bara blivit sämre och sämre prestationer?

– Ja, men det håller jag med om. Jag vet inte, jag vet faktiskt inte…

– Vi har diskuterat lite och kollat på lite klipp där vi jämfört de senaste fyra matcherna jämfört med de i början där vi spelade bra, var intensiva, jobbade hårt och var bra i vår egna zon. Jämfört med de andra fyra så är det stor skillnad, berättar forwarden vidare.

Har där varit någon konflikt i laget?

– Nej, det tycker jag verkligen inte. Vi har ingen panik i gruppen, det är bara sex poäng upp till bra tabellplacering. Så det är ingen stress. Gruppen känns jättebra.

Där finns en stor skillnad i kreativitet vid ingångarna i den offensiva zonen jämfört med de första matcherna, håller du med om det?

– Ja, men det är mycket möjligt att det ser ut så. Jag tycker däremot själv att det inte är där som det stora problemet ligger, vi har släppt in för mycket mål.

– Samtidigt är det som du säger, vi har gjort väldigt lite mål och ingångarna kan vara en orsak till de. Det är lätt för oss att sitta och summera efter dessa fyra matcher, men det viktiga är att varje individ kommer upp i prestation.

– Jag tycker väl att jag har känt mig pigg hittills och ska fortsätta leda laget till vinst.

Foto: Arkiv

Ikväll möter ni Växjö, ditt gamla lag, vad förväntar du dig av den matchen?

– Det ska bli en kul match. Vi brukar spela bra mot Växjö, sen är det alltid kul att möta dem. Speciellt med den historiken jag har där.

Det är viktigt för er att komma ur förlustsviten för att inte få ett självförtroendetapp likt förra säsongen, men hur?

– Tomas och vi har tryckt på att vi vet att vi kan spela bra. Vi är ett bra lag, det är inget att fundera på. Bara ut och köra.

Vad tror du matchen slutar?

– 4-2 till oss.

Vad är din favoritmaträtt?

– Hamburgare.

Kommentarer