Sylvegård inför skånederbyt: "Malmöpubliken är riktigt bra"

Foto: Arkiv

Inför kvällens skånederby tog jag mig ett snack med Malmös Emil Sylvegård om den goda inledningen, tuffa tiden sedan senaste derbyt, den personliga prestationen och de något känslomässigt svalare skånederbyna. – Vi kanske måste börja ta in på hotell och åka med buss till arenan, säger Sylvegård bland annat om hemmaspelet.

Under säsongen hittills har Sylvegård spelat 20 matcher och bara stått för fyra (3+1) poäng. Detta innebär att om forwarden fortsätter i samma fart kommer han göra sin poängsämsta säsong i SHL sedan hans debut säsong i högstaserien med Luleå.

Intervju

Skånederby ikväll, och det ser vi alla fram emot eller hur?

– Ja det ska bli roligt. Mycket folk och Rögle hemma, det finns väl inte mycket bättre lägen att vända den här hemmatrenden som vi har just nu, kommenterar Sylvegård.

Hur tycker du att säsongsprestationen sett ut för lagets del?

– Försäsongen och i början gick det bra och sen har det blivit lite hack i maskineriet. Vi tappar matcherna lite för lätt och spelar bra i trettio till fyrtio minuter och spelat dåligt i tjugo minuter och där tappar vi matcherna. Det är klart att vi alla har större förväntningar på oss själva, och att vi skulle varit högre upp. Men som sagt, det är mer än halva serien kvar och det är oftast nu fram till januari, när det blir mycket matcher, där vi kan ta mycket poäng. Jag hoppas vi kan rycka upp oss och speciellt ta mycket poäng på hemmaplan.  Då kan det bli roligt, vi har ju visat att vi är ett bra hockeylag när vi väl spelar i 60 minuter, men det gäller att spela i 60 minuter också, berättar forwarden.

– Det är höga berg och djupa dalar hittills den här säsongen.

I början av säsongen talade jag med Fredrik Händemark och hur mycket mer kreativa era ingångar (i offensiv zon) blivit sedan förra säsongen, men tycker mig inte se lika mycket av samma kreativitet och kvalité som ni tidigare visat upp.

– Så kan det vara, jag kan tycka att vi på senaste tiden blivit för dåliga, att det hänt för lite och att vi skapar för lite på grund av det. När ingångarna är bra så tycker jag att vi får långa anfall. Så jag håller med dig, det har varit lite för dåligt de senaste tio omgångarna.

Foto: Arkiv

Hemmaspöket (nio raka hemmaförluster) är riktigt stort just nu, varför har ni så svårt på just hemmais? Är det ”för bekvämt”?

– Nej det tror jag inte, säger han skrattandes.

– Om jag ska vara ärlig så vet jag inte. För att skulle vi vetat vad det var så skulle vi ju ha gjort något åt det. Det är klart att vårt hemmaplansspel varit för dåligt. Vi tappar tålamodet mycket mer på hemmais, vi känner liksom att ”vi måste vinna, vi måste vinna med 3-0” istället för att vinna med ett mål som vi gjort på bortaplan.

– Det är för dåligt, det är ju vår hemmaborg och det är där vi ska vara som starkast. Nio raka är alldeles för dåligt.

Om vi tittar på din säsong hittills så är på projekterad att göra din poängsämsta säsong sedan debutsäsongen med Luleå, dock ser du ut att gå mot flest utvisningsminuter, hur ser du på säsongen hittills?

– Nä men, det är lite som laget. Jag tycker att jag började jäkligt bra. Men sen åkte jag på lite sjukdom och därefter gick jag ner mig ganska avsevärt. Sen blir jag lite frustrerad över att poängen inte trillar in, jag tycker att jag kämpar och kör på med det händer för lite.

– Sedan Kollar satte mig som extraforward och vi hade landslagsbreaket så tycker jag att jag är på väg att komma tillbaka till den starten. Det är inte så att jag sitter och är orolig över att jag har lite poäng just nu, det satte sig lite i huvudet och man blir lite frustrerad. Lite som hela laget, man slutar göra det som man ska göra för att man känner att laget förlorar och man själv inte riktigt bidrar med det som man ska. Då försöker man hitta lösningar, andra än hårt arbete, och det finns inte.

– Det är nu när vi är där nere som vi, de ledande spelarna, måste steppa upp. Jag har varit hård mot mig själv, kanske lite för hård. Jag trycker ner mig själv ännu mer. Det är svårt att göra något överdrivet bra när man är på botten. Jag har försökt bygga upp mig själv nu och det gör man inte på en dag. Jag tycker ändå att jag är på rätt väg och ser att något är på gång.

Du säger själv att det blivit lite bättre de senaste matcherna, men det finns väl ingen bättre match än ett derby på hemmais för att verkligen komma igång?

– Så är det. Det kanske till och med är från och med förra derbyt som min prestation började gå ner sig något. Så att det är väl perfekt att vända mitt spel än mer uppåt, att sätta dit nån puck och spela min typ av hockey.

– Det ska bli jäkligt roligt, jag har hört att det ska vara mycket folk på läktaren också. Jag ser fram emot det. Det känns bra i gruppen och vi har bra energi. Vi kan inte vända något om vi är nere, man blir mer kreativ och hittar bättre lösningar när man tycker saker är roligt.

Foto: Arkiv

Vi stannar till vid faktumet att det blir mycket publik, brukar inte ni underprestera något inför mycket publik på hemmais, exempelvis matchen mot Leksand häromdagen?

– Vi har ju förlorat med lite folk denna säsongen också, men det är väl lika bra att förändra den trenden också. Det är väl ett klockrent läge att ikväll ändra alla negativa trender. Jag vet om att negativa saker som vi har, men samtidigt så måste man se att det är ett ypperligt bra läge att ändra på allting. Då kanske allting också trillar rätt.

– Jag hoppas att Malmöpubliken ger oss ett fruktansvärt bra tryck och verkligen lyfter fram oss i 60 minuter. Vi ska verkligen bjuda till något riktigt roligt. Vi har visat att vi är ett bra lag tidigare och att Malmöpubliken är riktigt bra då blir det en riktigt rolig match. Jag hoppas verkligen att det är den energin i arenan så att vi kan vända på hemmaspelet.

För det är ju just det som är problemet, hemmaspelet, på bortais är ni ju bra.

– Ja jag vet inte var vi ligger i bortatabellen (fjärdeplats, reds anm) men det är klart att nio raka hemmaförluster är mycket poäng, och det är därför vi ligger där vi ligger. Skulle vi vunnit i alla fall hälften av dem så skulle vi ju i alla fall legat på en play-in plats.

– Så det är klart att hemmaspelet måste upp för att klättra i tabellen.

För din information ligger ni på en fjärdeplats i bortatabellen och på en fjortondeplats, sist, i hemmatabellen.

– Ja, men du ser. Det bevisar ju också att vi är ett bra lag, det är ju två sidor på myntet. Annars skulle vi inte legat fyra i bortatabellen. Så då vet vi ju vad vi behöver rätta till och det är ju det som är det svåra. Vad är det som skiljer mellan borta och hemmaspel? Vi kanske måste börja ta in på hotell och åka med buss till arenan i så fall.

– Jag är stolt över dem som har kommit till arenan och krigat för oss för ibland undrar man… Man är stolt över dem som kommer dit i alla fall, i och med att vi förlorat så många i rad.

Det har blivit något mindre spektakulära skånederbyn på sistone, mindre känslor och liknande. Hur upplever ni det som spelare?

– Det håller jag med om. En stor anledning av det är att Rögle inte har någon av min spelartyp. Om man ser på deras lag så är där ingen som är en riktig bråkstake. Förr hade de bröderna Bibic och andra kanadensare som hjälpte till. Just nu kanske det bara är Lesund eller Everberg som kan tacklas, men ingen som väcker känslor på det sättet i Rögle.

– Rögle har ju legat lite mer i toppen de senaste åren och vi i botten, men nu ligger vi båda i botten så vi får se hur det utspelar sig ikväll. 


Kommentarer