Sylvegård om säsongsavslutningen: "Det är krig därute"

Foto: Arkiv

Under lördagen innan uppehållet mötte Malmö sin preliminära motståndare i det numer knappt undvikbara kvalet, HV71. En match som präglades av filmningar, protester och griseri. Läs nedan Emil Sylvegårds tankar om matchen, efterspelet, filmningar i svensk hockey, eventuella kontraktsförhandlingar och det som stundar. – Det är krig därute, så sjukt mycket på spel, säger den äldre av bröderna Sylvegård bland annat.

Under säsongen har Sylvegård stått för elva poäng varav sju av dessa är mål och fyra är assister. Forwarden har också, nästan imponerande, hela 43 utvisningsminuter. Under matchen mot HV71 gjorde han däremot inga poäng, dock noterades han för tre skott på mål, två utvisningsminuter, fyra tacklingar och 25 byten där han noterades för 14 minuters istid.

Intervjun

Under lördagens match delade 29-åringens kedjekamrat, Fredrik Händemark, ut en tackling som renderade i ett matchstraff. Se tacklingen nedan, bilder från C Mores twitterkonto.

Vad tycker du om tacklingen som Händemark delade ut?

– Jag tycker som jag sa i TV. Pucken går ner i hörnan, han kollar över axeln hela tiden och ser Händemark komma och precis när Hände (Händemark) ska tackla så vänder han ryggen till, kommenterar Sylvegård. 

– Sen ligger han kvar och vrider och vänder sig och spelar över, tycker jag personligen. Han åker ut på egen maskin och spelar bytet efter. Tycker personligen att man inte ska ligga kvar då. Är det allvarligt ska han ligga kvar och inte spela mer. Jag tror personligen att det är därför som Händemark från matchstraff, just för att han ligger kvar, fortsätter Sylvegård. 

– Filmningar och förstärkningar blir tyvärr vanligare, och det är katastrof, lägger forwarden till. 

Samma spelare som fick tacklingen av Händemark får senare ett slag mot ansiktet av Lance Bouma, har du sett situationen?

– Nej, det har jag inte gjort. Har bara sett den från båset. Hörde bara Bouma säga att han knappt rörde honom och att han lägger sig ner och tar sig för ansiktet.

Malmö fick också ett bortdömt mål där som kunde vänt matchen - istället dömde domarna bort målet. Målet ser du nedan. Bilderna är från C Mores twitterkonto. 

Du rör väl bara målvakten i bröstplattan? Det är väl det enda du gör?

– Ja, med klubban. Det är inte ens jag som gör det, det är han som håller klubban. Nästa gång får jag ju släppa klubban.

– I svensk hockey jobbar vi för att få fler mål, och sen dömer vi bort sådana mål.

Det är inte första gången ni blir straffade av en filmning denna säsongen, om inte jag misstar mig så hände det både i förra Skellefteåmatchen och Brynäsmatchen. Och ni blir ju straffade på grund av det här.

– Ja, ja men det blir vi ju.

Men ni har inte fått en enda spelare bötfälld för diving, spelar ni ärligare hockey då?

– Det vet jag inte, men jag hoppas det. Vi har inte sådana karaktärer. Skulle vi haft sådana karaktärer så skulle jag personligen sagt till dem. Jag kommer inte tillåta sånt. Vi ska spela allt vi kan, kämpa och slita, säger han skrattandes.

– Det ska vara rättvist, trots att man gör vad man kan för att vinna. Men att lägga sig ner för lätt och överdriva, jag kan tycka att det inte tillhör hockeyn.

Hur var känslan i gruppen efter lördagens match?

– Det är klart att vi är besvikna, det var en extremt viktig match.

– Sen tycker jag att vi släpper in två alldeles för enkla mål, istället för att hålla tätt bakåt. Sen växer vi in i matchen. Vi gör ju 2-1-målet och skulle det godkänts tror jag att vi skulle sett en annan matchbild.

– Men överlag är det en besvikelse att vi släpper in lite enkla mål, samtidigt är det tråkigt att inte alla spelare kommer upp i nivå när det är en sån viktig match.

Kan inte en sådan match skapa en ”vi mot alla” känsla i gruppen? HV71 är mot er, deras fans är emot er och domarna är emot er?

– Jo, det hoppas jag verkligen. Personligen känner jag det, jag hoppas att vi kan känna det allihopa. Jag tycker absolut att vi måste få en sådan känsla. Oavsett om det blir HV71 eller Brynäs i ett eventuellt kval så behöver vi en grupp som stämplar in varje byte och står upp för varandra. Det är krig därute, så sjukt mycket på spel.

– Jag tror också att minimera misstag kommer att vara en stor avgörande faktor.

Vad behöver ni göra för att bli bättre i slutet av säsongen?

– Jag tycker att vi har gjort en liten förändring efter jul, och då har vi spelat bättre. Men vi måste få in tålamodet, likt det vi hade mot Växjö. De har inte så mycket chanser – och de chanser som de har ger vi ju dem.

– Det är det som vi måste få in i gruppen, om motståndarna ska få något så måste de verkligen kämpa för det. Vi ska inte ge dem något gratis. Där måste vi bli sjukt bra framåt. Vi kan inte släppa in några mål på grund av felpass eller att man gör fel i bakchecken.

Foto: Arkiv

Din säsong har gått i lite svackor – men under HV71 matchen kände man igen din mer grisande sida. Något vi kommer se mer av?

– Ja, jag håller med. De första åtta till tio matcher spelade jag bra. Men sen, likt laget, spelade jag sämre. Det blev en frustration inom mig.

– Men efter jul så tycker jag att jag har spelat bra och solid hockey överlag.

– Sen är det klart att jag alltid vill spela som jag gjorde i HV-matchen, och jag önskar att alla matcher var så. Men jag tror tyvärr att SHL har ändrat sig så sjukt mycket. Den grisheten finns inte riktigt längre. När vi mötte HV så kämpade de emot, det blev liksom lite av en slutspelskaraktär på matchen.

– Man försöker ju exempelvis mot Växjö, men de brinner inte riktigt till. Sen kanske jag har varit för dålig på det ibland också. Men den grisheten behövs från båda lagen. Jag hoppas att jag kan skaka fram den i vår grupp.

– Det viktiga är trots allt att vi vinner mer matcher.

– HV-matchen var en slutspelsmatch. Blir det en bäst av sju, eller ett kval så kommer ni får se mig så varje match.

Är du i kontraktsförhandling med Malmö?

– Jag har fått ett kontraktsförslag av Malmö tidigare, men sa att jag ville vänta lite. Just nu har jag sagt att jag vill ta det efter säsongen. Jag vill bara klara oss kvar här nu.

– Det är klart att vi kan förhandla och så nu, jag har ju köpt hus och stormtrivs här i Malmö men jag vill först och främst fokusera på att vi tömmer oss och håller kvar Malmö i SHL. Det hade varit en mardröm, personligen, att spela ur Malmö ut SHL, med all kärlek man har till klubben och staden.

– Men just nu har jag lagt allt sånt på is.

Kommentarer