Händemark inför Färjestadsmatchen: "Det brukar de inte gilla"

Foto: Liam Eklöf

Under kvällen ställs Malmö mot Färjestad – och man måste i princip ta poäng för att inte trilla ner i träsket om en kvalplats då HV71 ligger en poäng bakom med en mindre match spelad. Inför kvällens match tog jag mig ett snack med Malmös lagkapten Fredrik Händemark om hur säsongen har sett ut, hur han ser på sin egen prestation och om hur man ska ta en viktig seger mot Färjestad.

Hittills under säsongen har Händemark stått för sex mål, 13 assist och sammanlagt 19 poäng med en genomsnittlig istid på 18 och en halv minut per match – endast slagen av Janne Kuokkanen av forwardsen i laget. Händemark är också en av de forwards som jobbar hårdast i defensiv zon där han blockerat 23 skott, endast slagen av William von Barnekow.

Intervjun

Hur tycker du att säsongen har gått för er hittills?

– Om jag ska summera det kort så börjar säsongen bra – vi spelar med fullt lag, och vi är bra, vi visar att vi kan slå alla lag. Sen fick vi en sväng med skador på backar, och hade det tufft en period. Sen fick vi väldigt mycket forwardsskador. Det är svårt att vinna i SHL när man har för lite folk och för tunn trupp, säger lagkaptenen och fortsätter:

– Men jag tycker att vi visar, i många matcher, att vi ändå är bra – och att vi är med i matcher. Men det har inte riktigt räckt till, kanske.

Både mot HV71 och Luleå tycker jag att ni har spelat ganska okej – men ni får inte riktigt målen med er?

– Nej, precis. Vi skapar ju en hel del lägen. Men vi har svårt att göra mål.

– Vi skapar ju chanser – och vi försöker ju göra mål. Tillslut måste ju målen komma.

Hur tycker du att säsongen har sett ut för dig personligen?

– Lite som lagt, upp och ner. Det tog ju lång tid innan jag gjorde mitt första mål – och då släppte det lite och spelade bättre i en period. Nu har det gått i lite tyngre på slutet – men det brukar hänga ihop, laget och (jaget). Men helt klart måste jag spela bättre och hjälpa laget till segrar. Det är det som det går ut på – att vinna matcher.

Nedan kan du se när Händemark gjorde sitt första mål för säsongen. Bilderna är från SHL:s x-konto. 

Under kvällen ställs ni mot Färjestad. Tidigare har det gått relativt bra mot dem (en seger och en förlust på övertid). Vad ska ni göra för att vinna matchen?

– Det är som du säger, vi brukar spela bra mot dem. Jag tror att de ogillar när vi är riktigt intensiva och spelar fysiskt på dem, är jobbiga att möta. Det brukar inte de gilla.

– Ligga nära deras skickliga spelare och ge dem lite tid, att vara jobbiga i ansiktet på dem.

Kommentarer