MALMÖ: Landslagsmeriterad försvarare klar för Redhawks

Foto: Liam Eklöf

Malmö har nu gjort klart med den landslagsmeriterade dansken som närmst kommer från spel i SHL och HV71. Markus Lauridsen spelade sin förra säsong i HV71 där han stod för 30 poäng under säsongen. – Vi ser honom som en av våra ledande spelare, säger Sylvegård till Malmö Redhawks hemsida.

Det stod häromdagen klart att ett par spelare lämnade Malmö, bland annat backarna Niklas Arell och Tobias Ekberg, och nu står det klart vem som ersätter en av de spelarna – Markus Lauridsen.

En ledande spelare för Malmö

Malmö får in en mycket meriterad Landslagsförsvarare som har varit med i sex VM-turneringar och blivit tysk mästare en gång. Det är en back som Malmö värdesätter högt och har haft ögonen på under en längre tid.  

− Markus är en spelare som vi haft ögonen på under en längre tid. Under den senaste säsongen tycker jag att han tog ett stort kliv framåt och därför känns det extra kul att vi nu får ha honom hos oss. Han är en tvåvägsback som har väldigt fina egenskaper i det offensiva spelet. Vi ser honom som en av våra ledande spelare, som kommer att få ett stort ansvar i alla spelformer, kommenterar, Patrik Sylvegård, Malmös Sportchef, händelsen på Malmös hemsida.

Lauridsen – före detta Malmö-fanatiker

Lauridsen har framförallt under sin karriär spelat mycket AHL-ishockey men också en del i Sverige, i danskens grannland har han spelat för AIK, Leksand och HV71 på seniornivå. Hans juniortid spenderade han med SHL-klubben Linköping och danska Gentofte.

Nu vill han däremot lyfta sin karriär men också lyfta klubben Malmö Redhawks till nya höjder.

− Det känns väldigt kul och inspirerande att komma hit. Jag vet att klubben vill uppåt och det vill jag också. Dessutom tycker jag det blir spännande med den nystart som sker här nu, med nya tränare. Jag känner många av mina nya lagkamrater sedan tidigare och det här blir lite som att flytta hem. Jag följde klubben nära som liten och det gör det extra roligt att nu få vara en del av den, säger Markus Lauridsen till klubbens hemsida.

Läs mer om Malmö − tryck här

Kommentarer